組織開発への最初の目覚め

〜イギリス赴任日記〜

2000年7月9日


赴任から約2年半が過ぎ、自分のしたいことが少しずつ見えてきたか。

日記原文-----------------------------------


2000/07/09 「組織開発への最初の目覚め」

Recently I am extremely busy and unlucky. In addition to this, I am feeling so pointlessness.

There is nothing changes if I am so busy. The reason of this is to accept to much job and I am too kind and too easy to understand other people’s feeling.

First of all, I should not accept any job from GM because I essentially work for Manager not GM and If I accept jobs from GM, nobody can manage my resource and I got too much job every time. It’s not fair. I won’t do this any more. Second thing, I won’t accept any job from other department unless it’s coming through Yama because of same reason. Third of all I won’t accept any job from indirect Manager because it should be come from my Manager. There is one more reason not to accept the job except for from my Manager which is to let manager know there is essential short of resource and they have to use local person not Japanese who is easy to ask the job. Fortunately I am most lowest staff in our team and this means I don’t need to manager any one except for engineers and I can manage them better than any other else.

Next Monday I will speak to GM and explain this to him.
1. I won’t accept any job except for ones from Manager.
2. I’d like to have dedicated staff for my project.

According to our MD, our mission is to make local staff work and Japanese is doing negotiation with Tokyo. We won’t do any negotiation with carrier and vendor but local staff will do all job against local matter including procurement, administration, operation and maintenance.

However it won’t work so easily because everyone is thinking their benefit and if they think it, they start moving for themselves. In such case, organization is going to the way of collapsing. It’s too difficult to keep all staff face to the way company targets but it’s too easy to do that if that company is doing right way by correct method. The correct method is to believe local staff and give them appropriate right and responsibility to done that job. The important method to make company growth is to make staff’s capability 100%. In order to do this, to believe is too important.

All of the first for me, I should think what I aim and what I’d like to do. Maybe I’d like to do some consultancy to help company and help person who doesn’t have power or capability to change the wrong company behaviors. When I talk about company growth like cost reduction, expansion of revenues, management will listen to me but my goal is not the benefit of management but staff’s benefit. There should be some way to make person happy.

That’s worth to do and valuable to work for that.

I have to learn.


ここまで-----------------------------------

『その当時を振り返り』

直属の上司であるマネージャーを飛び越し部長から直接難しい仕事を受けアップアップしている時期である。しかし、実はこれには理由がある。新しい部長が来てすぐに私は部長と話しをし、マネージャーが齧りかけのリンゴのような中途半端な仕事を依頼してくることに対して不満をもらしており、それが故に部長から直接丸々のリンゴ、それもその当時の私からすれば特大のリンゴを与えられたのである。それは、某メガバンクのためにまだ2重化されていないわれわれのネットワークを3ヶ月以内に2重化するというミッションだった。2重化するというのは、回線を二本繋げれば良いと考えがちだが、事はそんなに簡単ではない。二本の回線が別ルートを通っていること、回線のハブになる拠点も2重化されていることが条件となり、それを3ヶ月で作るというのは一見無謀な試みだった。しかし、結果的になんとか周囲の協力を得ながらやりきり、それが私に大きな自信を与えるのである。この日記を書いた当初は、ちょうどその仕事の真っ最中だったのかもしれない。

しかし、自分からそういう仕事をくれと言っておきながらいざ仕事を貰うと文句を言っているとは、自分ながら嘆かわしい。。。(T部長、ごめんなさい。。)

また、この経験が私に”個の力”を最大限発揮させるための基本的な役割分担、目標設定の考え方やチームメンバー一人ひとりが力を最大限発揮できるようにすることが組織にとってもっとも大切なことであるという考えを確固たるものにした。そして、私自身の仕事の方向性として、上司のために仕事をするのではなく、個々人が最大限の力を発揮するために、スタッフ一人ひとりのために仕事をすべきだという考えに至っている。

10年以上後に組織開発に携わり、さらにその後に自分で会社を興すとはこの頃は知る由もないが。。。