会社組織の課題

〜イギリス赴任日記〜

1999年2月13日


イギリス初の年越し後の最初の日記。赴任からおおよそ13ヶ月が経過。

日記原文-----------------------------------


1999/02/13 「会社組織の課題」

This is my first time to add the diary in 1999.

Yesterday on 12/2/1999 I talked with my Manager very deeply regarding to our division, organization and the character of Director. I realized Manager has same opinion as me and he is also very embarrassed with these. But I was very satisfy to listen his honest opinion because basically he doesn’t speak too much. It means it’s difficult for us to know what he is thinking about. He is thinking we need middle class manager between Manager and Director because at the moment Manager is working like middle class manager but Manager doesn’t have any responsibility, it means he has no power to force someone to do something. In addition Director said we should aim flat organization but in fact it’s not flat and Manager works like middle class manager, moreover Director doesn’t realize this situation. If he realizes it, he might ignore that situation. He is unfair and has contradiction inside him. Still more he didn’t say tough words at board member meeting. No, he can’t say anything at such meeting because he has a complex about the carrier. And he always compare himself with someone else. And always he blames someone.

As the result of he can’t say anything at board member meeting, our division’s position is going to be difficult and meantime nothing can solve from the bottom line. I think the cause of all problems is coming from single point, it’s Director’s character. We can’t do anything to change his character so that only we can do is to bear.

But I don’t like to do like that, I want to change the situation. But what should or can we do? I don’t know. No one can change the human character which is made by long term of their own life.

Anyway I don’t like the person who is unfair and try to ignore their fault or mistake. In addition I don’t like a person who think only their own benefit and heart somebody. He should be back to Tokyo but even if he is back to Tokyo, there is no work he can do definitely!!

I keep on thinking about it and I will make some decision in near future and make our division good condition.


ここまで-----------------------------------

『その当時を振り返り』

繰り返しになるがイギリス赴任当初の組織は事業自体の立ち上げ期でもあったことから組織として仕事ができておらず、業務プロセス、役割分担などが不明確であったため、結果的に役職関係なく仕事が速い人、頼みやすい人に仕事が集中するという組織上の問題が見られた。また、当時の海外現地法人は、所謂本社の偉い人が海外出張に行ったときに滞在時の諸々のアレンジをするという役割を担うリエゾンオフィスと呼ばれている機能を有していた時期の直後であったため、事業を推進するというよりエージェンシーのような組織であり、また、英語力も交渉的な部分より幅広い知識を持ってそつなく場を取り持てる力が求められるような状況であった。しかし、グローバルネットワーク事業の推進という役割を担うようになり、急に事業責任を負い、スタッフを抱えることになった当時の部長も、ある意味相当苦労されたと思う。

あれからおおよそ17年が経ち、いろいろな組織の中で経験を積んで来たが、このような人財・組織の問題がない会社組織の方が珍しく、日々不平不満を言う社員は数えきれない。

そんな中で、自分の信念を忘れ、諦め、朱に交わり赤くなって行くこともできれば、自分なりに正しいことを貫き通すこともできる。会社は一人ひとりの社員で成り立っていることを考えると、より良い会社組織に変えて行くのは誰でもない自分自身であり、自分自身が一歩踏み出すことが大切なんだと思う。

しかし、入社4年目の社員であるため大きな組織の中で行動を起こすのは難しかったとは思うが、ちょっと上司の悪口が過ぎており、自分ながらかなり恥ずかしい。。。(当時の関係者の方々、ご理解を。。。)